Brandskydd
Detta avsnitt innehåller föreskrifter och allmänna råd till 8 kap. 9 §, PBL och 3 kap. 8 §, PBF. Avsnittet innehåller även allmänna råd till 10 kap. 6 § PBL. Avsnitt 5:8 innehåller också föreskrifter och allmänna råd till 8 kap. 7 § PBL. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Regler om analytisk dimensionering finns i Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk dimensionering av byggnaders brandskydd, (BBRAD).Regler om byggnaders bärförmåga vid brand finns i avdelning C, kap. 1.1.2 i Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), (EKS).
Regler om brandbelastning finns i Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning, (BBRBE). (BFS 2011:26).
BSK Q&A
Gäller brandkraven i BBR för alla nya byggnader som byggs?
Enkla svaret är Ja även om det finns sällsynta undantag. Boverkets byggregler (BBR) är den statliga myndigheten Boverkets kravformulering för hur Plan- och Bygglagens (PBL) utformningskrav för byggnader ska uppfyllas.
Allt som faller inom definitionen för byggnad ska uppfylla kraven i BBR. Sedan finns det delar av BBR som inte gäller för alla byggnader.
Avsnitt 5 i BBR handlar om brandskydd och utrymningssäkerhet och för nybyggnad finns det ett undantag i avsnitt 5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnader i att föreskrifterna i BBR 5:61 inte gäller för komplementbyggnader med en byggnadsarea på högst 15 m2.
Kravet på brandskyddsdokumentation gäller heller inte för komplementbyggnader med högst 15 m2 (friggebodar/mindre attefallshus).
Gäller brandkraven i BBR för befintliga byggnader?
Ja men kraven är generellt inte retroaktiva. Boverkets byggregler (BBR) är den statliga myndigheten Boverkets kravformulering för hur Plan- och Bygglagens (PBL) utformningskrav för byggnader ska uppfyllas.
En byggnad ska generellt uppfylla de regler som gällde när byggnaden uppfördes. De delar som ändrats i byggnaden ska uppfylla de krav som gällde när ändringen genomfördes. Ett exempel kan vara om dörrar mot ett trapphus byts ut. De nya dörrarna ska uppfylla dagens krav för ändringar men byggnaden i övrigt ska uppfylla de krav som gällde när byggnaden byggdes.
Ett specialfall är begreppet ombyggnad och vid ombyggnad ska hela eller delar av byggnaden uppfylla dagens byggregler fullt ut. Ett exempel på ombyggnad är om en byggnad rivs invändigt, ventilation och värmesystem byts ut och byggnaden omformas invändigt för en helt ny planlösning.
Det finns även retroaktiva krav i BBR men dessa omfattar inte brandskydd.
Vad är en brandingenjör?
En brandingenjör är en person med en högskoleingenjörsexamen eller högre utbildning inom brandteknik.
Brandingenjörer utbildas på LTH i Lund och på LTU i Luleå. Utbildningen ger en god kunskapsgrund att utveckla sina färdigheter som brandkonsult på och svenskutbildade brandingenjörer är erkänt eftertraktade internationellt.
Att vara utbildad brandingenjör innebär dock inte att personen är sakkunnig inom brandskydd enligt PBL vilket vanligtvis kräver flera års arbetslivserfarenhet som komplettering till utbildningen.
Jag ska bygga nytt. Vilka brandkrav gäller?
När du bygger nytt så gäller de krav som anges i avsnitt 5:1 till 5:7 i gällande BBR samt avdelning C i gällande EKS.
Vilka av alla brandskyddskrav som anges i dessa regelsamlingar som är aktuella för din byggnad bestäms av verksamheten och byggnadens utformning. En hög flerplansbyggnad omfattas ofta av högre krav än en enplansbyggnad och en byggnad som inhyser många personer i samma brandcell omfattas ofta av högre krav än en byggnad där personer endast vistas tillfälligt och en åt gången.
De grundläggande styrande verksamhets- och byggnadsförutsättningarna kallas för verksamhetsklasser och byggnadsklasser. Sedan finns det också särskilda krav för vissa utrymmen som exempelvis lägenheter och avskilda mötesrum.
Observera att dessa regelsamlingar endast beskriver brandskyddskraven som anges i Plan- och Bygglagen (PBL). Beroende på vilken verksamhet som bedrivs i byggnaden kan byggnadens brandskydd även styras av andra lagar och regelsamlingar. Som exempel ska en arbetsplats uppfylla krav på brandskydd enligt AFS:2020:1 arbetsplatsens utformning och en verksamhet som hanterar brandfarlig vätska eller gas ska uppfylla krav enligt Lag om brandfarliga och explosiva varor (LBE).
Jag ska ändra min byggnad. Vilka brandkrav gäller?
Vid ändring av en byggnad så gäller de krav som anges i avsnitt 5:8 i gällande BBR samt avdelning C i gällande EKS. Om en ändring är så omfattande att den faller inom begreppet ombyggnad så gäller avsnitt 5:1-5:7 för hela byggnaden eller i vissa fall endast den del av byggnaden som ändras.
Reglerna kring ändring är svåra att beskriva utifrån ett generellt synsätt eftersom ändringar ofta är unika med unika förutsättningar. Tillämpningen av brandkraven vid en ändring görs därför lämpligast av en brandsakkunnig med god erfarenhet och kompetens.
Observera att dessa regelsamlingar endast beskriver brandskyddskraven som anges i Plan- och Bygglagen (PBL). Beroende på vilken verksamhet som bedrivs i byggnaden kan byggnadens brandskydd även styras av andra lagar och regelsamlingar. Som exempel ska en arbetsplats uppfylla krav på brandskydd enligt AFS:2020:1 arbetsplatsens utformning och en verksamhet som hanterar brandfarlig vätska eller gas ska uppfylla krav enligt Lag om brandfarliga och explosiva varor.
Jag och kommunen tolkar brandkraven olika och jag får inte startbesked. Vem bestämmer vad som är rätt?
Brandkraven i byggreglerna är funktionsbaserade vilket innebär att de ska beskriva en funktion som ska uppnås och inte exakt hur byggnaden ska utformas för att uppnå funktionen.
Syftet med funktionsbaserade krav är att öka flexibiliteten i hur byggnader kan utformas genom att inte ange bindande krav i form av exempelvis höjder och bredder. Samtidigt som detta skapar möjligheter så skapas även utrymme för tolkning och i viss mån tyckande eftersom det är betydligt svårare att bevisa att kravet uppfylls, eller inte uppfylls. I slutändan kan därför två parter tycka olika och båda anse att de har rätt även när all fakta presenterats i ärendet.
Den kommunala byggnadsnämnden ska meddela beslut i myndighetsfrågor som rör bygglov och startbesked och det är deras uppgift att antingen neka eller bevilja startbesked. I ditt fall låter det som att de kommer neka startbesked för din byggnation.
Vad som är rätt i ditt fall bestämmer dock inte kommunen utan det är en rättsprocess som avgör det. Du kan därför överklaga kommunens beslut till Länsstyrelsen. Länsstyrelsens jurister handlägger ärendet, i vissa fall deltar även handläggare med specialistkompetens, och sedan tas och skickas ett beslut i ärendet till dig och kommunen.
Om även Länsstyrelsen kommer fram till ett enligt dig felaktigt beslut har du möjlighet att även överklaga Länsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen. Deras beslut går att överklaga till Mark- och miljööverdomstolen (vid prövningstillstånd) och deras beslut kan i sin tur överklagas till högsta förvaltningsdomstolen. Sedan är det stopp.
Har frågan redan beslutats om i högsta förvaltningsdomstolen så utgör den domen prejudikat eller ”rättspraxis”. Detta är då den enda rätta tolkningen.
En enklare väg att gå kan vara att komma överens med kommunen att det ska skrivas in i kontrollplanen att en certifierad sakkunnig inom brandskydd (SAK) ska kontrollera brandskyddet i byggnaden. En bedömning som utförs av en certifierad sakkunnig brandskydd ska vanligtvis accepteras av kommunen. Det finns dock fortfarande möjlighet för kommunen att stå fast vi sin egen tolkning eftersom den certifierade inte utgör någon rättsinstans.
Min byggnad uppfyller alla krav i BBRs avsnitt om brandskydd. Kan något hindra mig från att flytta in och ta byggnaden i bruk?
Även om du är säker på att din byggnad uppfyller alla krav i BBRs avsnitt om brandskydd så får du inte ta byggnaden i bruk före kommunen meddelat slutbesked (om inte annat framgår av startbeskedet). Ett slutbesked kan vara interimistiskt (villkorat) vilket innebär att du får ta byggnaden i bruk även om vissa brister kvarstår. Ett sådant slutbesked är alltid villkorat med en tidsfrist för åtgärdande.
Får kommunen ställa egna krav på brandskyddet i min byggnad?
Nej. Det finns särskilda bestämmelser i Plan- och bygglagen (PBL) som förbjuder kommuner att ställa egna krav på brandskyddet, både generella och särskilda.
Ett vanligt förekommande exempel är att kommuner ställer krav på att byggnader ska utformas med brandcellsgränser i fasaden om byggnaden byggs närmre än 4,5 meter från en fastighetsgräns. I praktiken finns inget sådant krav i BBR om det inte står en byggnad på granntomten och avståndet mellan byggnaderna blir mindre än 8 meter efter uppförande.
Detta är en form av generellt kommunalt krav som inte är tillåtet enligt PBL.
Får kommunen tillåta att jag gör avsteg från byggreglerna gällande brandskydd?
Kommunen får under vissa förutsättningar medge mindre avvikelser från föreskrifterna i BBR. Följande måste vara uppfyllt för detta:
- det ska vara ett enskilt fall
- avvikelsen är mindre
- det finns särskilda skäl
- byggnadsprojektet ändå kan antas blir tekniskt tillfredsställande
- det inte finns någon avsevärd olägenhet från annan synpunkt.
Avvikelser från BBRs föreskrifter om brandskydd kan normalt inte ses som mindre eftersom de ofta påverkar säkerhetsnivån i byggnaden.
Ett exempel på när medgivande av en mindre avvikelse kan vara lämplig är om utrymningshissar används i stället för utrymningsplats, se exempel här.
Ett exempel på ett olämpligt sätt att tillämpa möjligheten till en mindre avvikelse är att systematiskt utföra hallbyggnader i byggnadsklass Br2 med brandtekniskt oklassad takkonstruktion genom att be byggnadsnämnden medge en mindre avvikelse. Inte för att utformningen inte är tillräckligt säker enligt byggreglerna utan eftersom det rör sig om fler än ett enskilt fall samt då mindre avvikelser inte är avsedda att tillämpas på detta vis. I detta fall kan analytisk dimensionering tillämpas.
Underrubriker
5:1 Allmänna förutsättningar
5:2 Brandtekniska klasser och övriga förutsättningar
5:3 Möjlighet till utrymning vid brand
5:4 Skydd mot uppkomst av brand
5:5 Skydd mot utveckling och spridning av brand och brandgas inom byggnader
5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnader
5:7 Möjlighet till räddningsinsatser
5:8 Krav på brandskydd vid ändring av byggnad