Preciserade krav - Åtkomlighet från tillträdesväg
8 §
Utrymmen i en verksamhet ska vara åtkomliga från tillträdesväg som ansluter till verksamheten. Tillträdesväg ska vara belägen i samma plan eller närmast angränsande plan.
Vindsutrymmen och yttertak ska vara åtkomliga från tillträdesväg om räddningspersonalen inte kan förväntas nå dem med egen utrustning.
Trapphus Tr1 och trapphus Tr2 som utgör enda vägen till säker plats får inte utgöra tillträdesväg till andra verksamheter än bostäder, kontor eller utrymmen i översta planet där personer inte vistas varaktigt.
Ingång till tillträdesväg ska vara lätt att lokalisera och identifiera.
Författningskommentarer
Motsvarande bestämmelser finns i avsnitt 5:722 BBR.
Föreskriften ställer krav på att varje verksamhet i byggnaden ska vara åtkomlig från tillträdesväg. Det framgår uttryckligen av föreskriften att en tillträdesväg inte nödvändigtvis behöver finnas på varje plan. Det är acceptabelt att räddningspersonalen kan behöva förflytta sig uppåt eller nedåt från ett angränsande plan. Exempelvis är det acceptabelt att räddningspersonalen kan behöva gå via en interntrappa för att nå ett entresolplan.
För att möjliggöra räddningsinsats mot bränder i vindsutrymmen eller på yttertak behöver räddningspersonalen tillträde till utrymmet. För vindsutrymmen och yttertak accepteras att tillträdesväg utgörs av räddningstjänstens utrustning i de fall detta är möjligt. Med utrustning avses till exempel utskjutsstegar eller höjdfordon som används för åtkomst till en taklucka till vindsutrymmet. Utformning av tillträdesvägar kommenteras närmare i avsnitt 5.5.5.
Kravet på att ingångar till tillträdesvägar ska vara lätta att lokalisera och identifiera i fjärde stycket kan tillgodoses på olika sätt. I många fall krävs inga ytterligare åtgärder för att kravet ska anses vara uppfyllt eftersom det ändå är uppenbart vad som utgör tillträdesväg. Om det är otydligt vad som utgör tillträdesväg eller om olika tillträdesvägar betjänar olika delar av byggnaden kan ytterligare åtgärder krävas för att uppfylla kravet. Till exempel kan trapphus Tr1 eller trapphus Tr2 som ansluter till källare behöva förses med skyltning med information om var tillträdesväg till källare är belägen. Det kan även krävas information vid angreppspunkten om var i byggnaden tillträdesvägar är placerade om det inte är uppenbart.
Syftet är att säkerställa räddningstjänstens åtkomst till varje verksamhet i byggnaden. Räddningspersonalen ska inte behöva genomföra insats via en annan verksamhet och därmed riskera brand- och brandgasspridning eller annan åverkan utanför den verksamhet där branden har uppkommit.
Syftet med att trapphus Tr1 och trapphus Tr2 som utgör enda utrymningsväg i vissa fall inte får tillgodoräknas som tillträdesväg är att trapphuset riskerar att påverkas under en insats, vilket avsevärt kan försvåra utrymning från byggnaden. Trapphus Tr1 och trapphus Tr2 får dock nyttjas som tillträdesväg till bostäder och kontor eftersom det handlar om verksamheter som är relativt förutsägbara för räddningstjänsten att hantera vid genomförande av en räddningsinsats. Syftet är också att underlätta byggandet av kontors- och bostadshus med den säkerhetsnivå som historiskt har accepterats.
I BBR anges att tillträdesväg ska finnas på varje plan, men de lösningar som anges i allmänt råd i kombination med andra föreskrifter i avsnitt 5 BBR innebär i praktiken att det i vissa fall är acceptabelt för räddningstjänsten att påbörja insatsen från ett annat plan. Författningsförslaget innebär därför inte någon skillnad jämfört mot de utformningar som accepteras enligt BBR, utan utgör enbart ett förtydligande av vad som faktiskt är själva kravet.
Bestämmelsen i BBR på separat tillträdesväg i vissa verksamheter som ansluter till trapphus Tr2 har i författningsförslaget formulerats om till ett krav på att trapphus Tr2 inte får utgöra tillträdesväg till vissa utrymmen om det utgör enda väg till säker plats. Författningsförslaget innebär att även trapphus Tr1 omfattas av detta krav. Närmare överväganden finns i Bilaga 3.