Sammanfattning
Boverket föreslår nya föreskrifter och allmänna råd om säkerhet i händelse av brand i byggnader. Författningsförslaget preciserar kraven i 3 kap. 8 § plan-och byggförordningen (2011:338), PBF.
De nya föreskrifterna föreslås träda i kraft den 1 juli 2025. Samtidigt upphävs motsvarande regler om säkerhet i händelse av brand i Boverkets byggregler (2011:6) - föreskrifter och allmänna råd, BBR, i Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, i Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk dimensionering av byggnaders brandskydd, BBRAD och i Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning, BBRBE. Under en övergångstid på ett år, fram till 1 juli 2026 kommer det vara möjligt att välja att tillämpa de gamla byggreglerna.
- Avdelning I i författningsförslaget innehåller övergripande bestämmelser om bland annat tillämpningsområdet, byggprodukter, projektering, utförande och kontroll.
- Avdelning II i författningsförslaget innehåller bestämmelser vid uppförande av nya byggnader.
- Avdelning III i författningsförslaget innehåller bestämmelser vid ändring av byggnader. Bestämmelserna reglerar hur anpassning från kraven i avdelning II får göras vid ändring av byggnader.
Målet för Boverkets regelarbete är att författningsförslaget ska ha en tydlig struktur där krav ställs på funktion samtidigt som föreskrifterna ger uttryck för den eftersträvade säkerhetsnivån. Författningsförslaget formuleras som teknik- och materialneutrala verifierbara funktionskrav. Genom att föreskrifterna ut-trycks som funktionskrav tillsammans med preciserade krav med möjlighet att verifiera utformningar genom analytisk dimensionering tydliggörs det att byggherrar får frihet att föreslå egna lösningar som uppfyller funktionskraven. Däri- genom främjas kostnadseffektiva lösningar och nytänkande som på längre sikt kan bidra till att förbättra produktiviteten och minska produktionskostnaderna.
Utgångspunkten för översynen har varit den säkerhetsnivå som följer av motsvarande krav i BBR, EKS, BBRAD och BBRBE. I många fall har bestämmelser omarbetats i stor utsträckning jämfört med BBR, EKS, BBRAD och BBRBE eller inte inarbetats alls i författningsförslaget, vilket för enskilda bestämmelser kan innebära vissa mindre justeringar av gällande kravnivå .
Undantaget från den principen är de fem särskilda utredningspunkter som identifierades i samband med översynens uppstart. Det handlar om områden där en teknik- och samhällsutveckling har skett i stor omfattning under den tid som förflutit sedan den senaste större ändringen av reglerna om säkerhet i händelse av brand i byggnader trädde i kraft år 2012. Utredningspunkterna har omfattat följande:
- Gröna tak och fasader.
- Ny teknik (solpaneler, energilagring och alternativa drivmedel).
- Flervåningsbyggnader med brännbar stomme.
- Höga byggnader.
- Brandskydd i trygghetsboenden och liknande.
Boverket har i vissa fall identifierat en ökning av produktionskostnader som direkt konsekvens av författningsförslaget, vilket redovisas särskilt ikonsekvens- beskrivningen. Boverket bedömer dock att författningsförslaget som helhet kommer att få begränsade konsekvenser för tillämpningen jämfört med hur de gällande föreskrifterna och allmänna råden tillämpas i dag. Vissa kostnadsmässiga konsekvenser för berörda aktörer förväntas också uppstå till följd av tid för inlärning, anpassning av arbetssätt och kompetensutveckling.
Författningsförslaget utgår i grunden från samma säkerhetsnivå som BBR,EKS, BBRAD och BBRBE men innehåller vissa justeringar i kravnivåer vilka i huvudsak utgör en anpassning till den samhällsutveckling som skett på senare år. Boverket bedömer att författningsförslaget i vissa delar kommer att innebära högre säkerhet i händelse av brand i jämförelse med BBR, EKS, BBRAD och BBRBE.
Handböcker, standarder, branschstandarder och branschöverenskommelser kommer att få en viktig roll vid tolkning av byggreglerna. Utveckling av såd- ana verktyg och arbete med förvaltning av befintlig kunskap förväntas kunna ske via branschen.