5.2.8 Krav på brandskyddsdokumentation

5.2.8 Krav på brandskyddsdokumentation

Författningsförslaget ställer krav på att förutsättningarna för och utformningen av den uppförda byggnadens eller den ändrade delens brandskydd ska beskrivas i ett särskilt dokument eller motsvarande, en så kallad brandskyddsdokumentation.

Av brandskyddsdokumentationen ska framgå förutsättningar för brandskyddet samt projekterad utformning av brandskyddet. Regleringen motsvarar därmed nuvarande krav på brandskyddsdokumentation i BBR.

Genom författningsförslaget ställs även krav på att projekteringen av brandskyddet dokumenteras, se avsnitt 5.2.5. Det innebär dock i praktiken inte att det är ett dubblerat krav på två helt separata dokumentationer. Att byggherren uppdaterar sina projekteringsdokument till relationshandlingar för den färdiga byggnaden är en naturlig del av byggprocessen och bör normalt ske i samband med att byggnaden färdigställs och får slutbesked. Brandskyddsdokumentationen kan därmed betraktas som en del av den färdiga byggnaden som beskriver faktiskt brandskydd och kan användas för planering av drift och underhåll av brandskyddet, samt som underlag vid ändring av byggnaden. Detta får till följd att avsaknaden av brandskyddsdokumentation, där sådan krävts enligt denna författning, kan betraktas som en brist i förhållande till kraven i denna författning.

Brandskyddsdokumentationen ska även innehålla dimensionerande förutsättningar för brandskyddet eftersom detta kan innebära begränsningar för byggnadens användning, till exempel avseende typ av verksamhet och personantal. Om räddningstjänsten utgör en förutsättning för brandskyddets utformning ge­nom att räddningstjänstassisterad utrymning tillämpas, ska detta särskilt framgå.

Om hela eller delar av brandskyddet verifierats genom analytisk dimensionering ska det även framgå av dokumentationen vilka dessa delar är, vilken lösning verifieringen resulterat i och vilka förutsättningarna är.

En brandskyddsdokumentation behöver endast upprättas om åtgärden är lov- eller anmälningspliktig. Anledningen till att kravet begränsas till lov- eller anmälningspliktiga åtgärder är att byggherren inte ska belastas av administrativa kostnader vid mindre åtgärder. Följden blir att det även fortsatt normalt inte ställs något krav på brandskyddsdokumentation för komplementbyggnader upp till 15 m2.

En brandskyddsdokumentation behöver inte heller upprättas om det är obehövligt. Vad som kan anses vara obehövligt behöver bedömas från fall till fall. Normalt kan brandskyddsdokumentation bedömas som obehövligt för byggnader som i mycket begränsad omfattning omfattas av kraven i författningsförslaget. Exempel på sådana byggnader kan vara enkla väderskydd för kollektivtra­fik, komplementbyggnader på högst 15 m2 och enkla friliggande ved- eller redskapsskjul. Även för mindre ändringsåtgärder i befintliga byggnader kan det vara obehövligt att upprätta eller uppdatera en befintlig brandskyddsdokumentation, till exempel om åtgärden enbart i försumbar utsträckning påverkar byggnadens förmåga att tillgodose de tekniska egenskapskraven.

Brandskyddsdokumentationen utgör även ett viktigt underlag vid tillsyn enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) eftersom den beskriver de krav på brandskydd som gällde vid uppförandet eller ändringen. Dokumentationen utgör därför till viss del en grund för de krav som kan ställas på byggnaden med stöd av LSO.

Remissinstansernas synpunkter

Flera remissinstanser framför att de ser positivt på de förtydliganden som föreslås avseende krav på dokumentation i olika delar av byggprocessen.

MSB ser positivt på att Boverket lyft frågan om relationen mellan PBL och LSO och tydliggjort att avsaknad av brandskyddsdokumentation bör ses som en brist i brandskyddet. Flera remissinstanser delar den synpunkten. Några remissinstanser som representerar regionerna framför att kravet på brandskyddsdokumentationen även bör gälla för åtgärder i byggnader som tillhör stat och region som i vissa fall är undantagna från kravet på anmälan vid åtgärder.

Boverkets bedömning

Boverket har inte funnit skäl att justera författningsförslaget. Boverket bedömer att om staten eller regionerna agerar byggherre kan det förväntas att doku­mentation ändå upprättas i tillräcklig omfattning.