43 § Dörrar i brandavskiljande konstruktion

Preciserade krav - Dörrar i brandavskiljande konstruktion

43 §

Dörrar i brandavskiljande konstruktion ska vara försedda med dörrstängare.

Trots första stycket krävs inte dörrstängare på dörrar i följande fall:

  1. Dörr till bostad i verksamhetsklass 3A.
  2. Dörr till bostad och boendeenhet i verksamhetsklass 3B.
  3. Dörr till bostad i verksamhetsklass 3C.
  4. Dörr till bostad och boendeenhet i verksamhetsklass 5B om totalt högst åtta boenderum ansluter till samma gemensamhetsutrymme.
  5. Dörr till teknikutrymme och liknande som kan förväntas vara stängd.
  6. Dörr i brandavskiljning som inte angränsar mot utvändig utrymningspassage.

Författningskommentarer

Motsvarande bestämmelser finns i avsnitt 5:62 BBR. Motsvarande bestämmelser finns i avsnitten 5:254, 5:534, 5:538 och 5:546 BBR.

Dörrar i brandavskiljande konstruktioner ska förses med dörrstängare. Krav på utformningen av en dörrstängare finns även i 2 kap. 21 § författningsförslaget.

Entrédörrar till bostäder och dörrar till teknikutrymmen med mera hålls nor­malt stängda och troligen ofta även låsta. Med liknande i punkt 5 avses andra dörrar som likt dörrar till teknikutrymmen kan förutsättas vara stängda och låsta och där merparten av hyresgäster och brukare av fastigheten normalt saknar tillgång till nyckel. Exempelvis skulle det kunna vara ett redskapsförråd för skötsel av fastigheten. Sannolikheten att sådana dörrar står uppställda och därmed sätter en brandcellsgräns ur spel bedöms vara liten.

Dörrar som avses i punkt 6 är dörrar i en brandavskiljning, vilka normalt utgörs av dörrar i fasad. Dessa behöver förses med dörrstängare endast om de öppnar mot en utrymningspassage och inte omfattas av undantagen i punkt 1–5. Balkongdörrar till franska balkonger betraktas normalt som fönster och omfattas därför inte av bestämmelsen.

Boverket har tidigare utrett huruvida dörrstängare skulle vara en kostnadseffektiv åtgärd för att förbättra brandskyddet i flerbostadshus. Kostnaden för en en­kel dörrstängare beräknades då överstiga nyttan av räddat liv med cirka en fak­tor 10.71 Eftersom dörrstängare till entrédörrar också skulle kräva dörröppningsautomatik av tillgänglighetsskäl skulle den verkliga kostnaden dessutom sannolikt vara ett flertal gånger högre än så. Detta, tillsammans med att dör­rarna typiskt sett kan förväntas vara stängda, motiverar undantagen enligt andra stycket 1–4.

Föreskriften innebär att utgångspunkten för samtliga dörrar i brandavskiljande konstruktioner är att de ska vara försedda med dörrstängare. Detta kan visserligen betraktas som en kravhöjning men konsekvenserna bedöms i praktiken bli begränsade. Enligt Boverkets uppfattning är tillämpningen av BBR normalt sådan att dörrar i brandcellsgräns i princip alltid förses med dörrstängare om det inte handlar om en dörr där det uttryckligen anges i reglerna att dörren får utföras utan dörrstängare. Undantagen för när dörrar inte behöver vara försedda med dörrstängare motsvarar i allt väsentligt de undantag som finns i BBR.


71Boverkets svar från 2011-05-10 med Dnr: 1239-2819/2009 Utredning av alternativ för förbättrat brandskydd i trapphus i flerbostadshus - Yttrande till Statens Haverikommission angående lägenhetsbranden på Kuddbygränd, Rinkeby, Stockholms län, 25 juli 2009.