5.4.12 Dimensionerande förutsättningar, tekniska system och anordningar

Dimensionerande förutsättningar, tekniska system och anordningar

I 2 kap. författningsförslaget finns föreskrifter om dimensionerande förutsättningar, tekniska system och övriga anordningar. Föreskrifterna i 2 kap. är i sig inte kravställande på byggnaden, utan syftar till att förenkla framställningen och läsbarheten av föreskrifterna i övriga kapitel.

Framställningen och läsbarheten förenklas genom att föreskrifterna i kapitlet grupperar dimensionerande förutsättningar, tekniska system, övriga anordningar med mera. Därmed kan föreskrifterna i övriga kapitlet formuleras tydligare och mer kortfattat. Till exempel ställs i 7 kap. författningsförslaget krav brand- och utrymningslarm i vissa verksamhetsklasser. Genom 2 kap. författningsförslaget framgår både vad som avses med en viss verksamhets-klass och vad innebörden av ett brand- och utrymningslarm är.

Föreskriften i 2 kap. författningsförslaget kompletterar föreskrifterna i övriga kapitel och ska bara tillämpas tillsammans med föreskrifterna i övriga kapitel. En följd av detta är att det inte går att göra analytisk dimensionering mot föreskrifterna i 2 kap. Om andra utformningar än vad som följer av föreskrifterna i 2 kap. eftersträvas, är det funktionskraven i det kapitel där kravet ställs som ska verifieras genom analytisk dimensionering. Följden blir att avvikelsen från föreskrifterna i 2 kap. författningsförslaget behöver verifieras mot den funktion som till exempel ett tekniskt system är avsett att fylla.

Ett exempel är om en alternativ utformning av en räddningshiss eftersträvas i något avseende. Det innebär att det preciserade kravet i 8 kap. 10 § inte följs, eftersom detta preciserade krav förutsätter att räddningshissen är utformad enligt 2 kap. 33 §. I praktiken ska därmed den analytiska dimensioneringen verifiera att funktionskraven i 8 kap. författningsförslaget ändå uppfylls för den funktionsbaserade utformningen.

Detta innebär även att den analytisk dimensioneringen kan få olika resultat då alternativ utformning av till exempel ett sprinklersystem eftersträvas, beroende på om kravet på sprinklersystemet följer av krav i 5 kap. författningsförslaget eller krav i 7 kap. författningsförslaget.

I allmänt råd i anslutning till flera av föreskrifterna i 2 kap. författningsförslaget sker hänvisning till en för föreskriften relevant standard eller branschdokument. Hänvisningar görs för att beskriva den tillförlitlighet och förmåga som avses när det gäller tekniska system som sprinkler och brandlarm. Att hänvisningarna sker i allmänna råd innebär att om standarden tillämpas kan kraven i tillhörande föreskrift anses uppfyllda. Hänvisningen utesluter dock inte att system utformade på andra sätt också kan uppfylla föreskriften. Att utforma ett tekniskt system med hjälp av en annan standard eller annat regelverk, till exempel brandlarm eller sprinkler, innebär inte analytisk dimensionering. Den säkerhetsnivå som följer av hänvisningen är dock fortfarande nivåsättande för den tillförlitlighet och förmåga som ska uppnås.

Antalet personer

För flertalet föreskrifter är personantalet av betydelse för vilka krav som ska ställas. Vilken avgränsning som avses framgår av respektive föreskrift. Till exempel utgår vissa föreskrifter ifrån antalet personer i verksamheten, medan andra utgår i från antalet personer i brandcellen eller som kan förväntas nyttja en utrymningsdörr. På detta sätt har personantalet en tydlig koppling till den risk som regleringen avser. Se även författningskommentaren till 2 kap. 4 §.

Automatiska släcksystem

Författningsförslaget innehåller regler för automatisk vattensprinkleranläggning och för boendesprinkler. Andra typer av automatiska släcksystem kräver funktionsbaserade utformningar som verifieras genom analytisk dimensionering.

I författningsförslaget är det möjligt att tillgodoräkna automatisk vattensprinkleranläggning eller boendesprinkler (i det följande benämnt ”automatiskt släcksystem”) dels för att uppfylla kraven för verksamhetsklass 3C, 5B och 5C, dels för att uppfylla andra föreskrifter, så kallat tekniskt byte.

Om ett automatiskt släcksystem används för att uppfylla fler än två krav i författningen, inkluderat de fall ett släcksystem krävs i verksamhetsklass 3C, 5B eller 5C, ska släcksystemet utformas med förbättrad tillförlitlighet. Innebörden av släcksystem med förbättrad tillförlitlighet framgår av 2 kap. 41 §. Se även författningskommentaren till denna föreskrift. Syftet med den förbättrade tillförlitligheten är att kompensera för den ökade sårbarhet som det innebär att utforma en byggnad där stora delar av brandskyddet är beroende av att ett automatiskt släcksystem fungerar.

Nivån för förbättrad tillförlitlighet kan enbart tillämpas i de fall tekniska byten som medges av de preciserade kraven tillämpas, eftersom nivån på den förbättrade tillförlitligheten är vald utifrån de tekniska byten som medges i författningsförslaget. I de fall ett automatiskt släcksystem tillgodoräknas som en del av en funktionsbaserad utformning som verifierats genom analytisk dimensionering krävs därför en särskild analys av brandskyddets robusthet.

I många situationer innebär dock inte tekniska byten per automatik ett mindre robust brandskydd. Robustheten i byggnaden är avhängig vilka delar av brandskyddet som är beroende av att det automatiska släcksystemet fungerar och hur dessa delar påverkar varandra. Ett flertal tekniska byten som, vid ett fel i släcksystemet, inte har betydelse för varandra eller leder till ökade konsekvenser kan rimligtvis genomföras utan förbättrad tillförlitlighet eftersom byggnadens totala robusthet inte försämras. Sådana utformningar behöver dock verifieras genom analytisk dimensionering.

För en fördjupad beskrivning och konsekvensutredning avseende skillnader avseende krav på robusthetsanalys jämfört med BBR och EKS, se vidare avsnitt 6.12.

För att underlätta för läsaren att överblicka författningsförslaget anges nedan de föreskrifter där automatisk vattensprinkleranläggning, och i vissa fall boendesprinkler, får tillgodoräknas eller krävs i föreskrifterna:

  • 2 kap. 2 §: Schablon för permanent brandbelastning får användas.
  • 2 kap. 44 §: Reducerad klass på system för trycksättning.
  • 3 kap. 9 §: Reducerad brandmotståndstid för bärverk i huvudsystemet i byggnader i byggnadsklass 2.
  • 3 kap. 13 §: Reducerad brandmotståndstid för bärverk i huvudsystemet i byggnader i byggnadsklass 1 samt byggnader i med flera källarplan.
  • 3 kap. 16 §: Reducerad brandmotståndstid för bärverk i huvudsystemet för verksamhetsklass 2B eller 2C i bottenplanet.
  • 3 kap. 17 §: Reducerad brandmotståndstid för bärverk i huvudsystemet för verksamhetsklass 2B eller 2C i annat plan än bottenplanet.
  • 5 kap. 19 §: Reducerade krav på rörisolering.
  • 5 kap. 20 §: Reducerade krav på kablar.
  • 5 kap. 21 §: Boendeenhet utan brandcellsgräns i verksamhetsklass 3B. (Även boendesprinkler).
  • 5 kap. 24 §: Obegränsad storlek på brandsektion.
  • 5 kap. 25 §: Ersätter krav på brandsluss mellan garage och vissa utrymningsvägar.
  • 5 kap. 26 §: Ersätter system för manuell brandsläckning i vissa verksam- heter.
  • 5 kap. 29 §: Reducerat brandmotståndstid för brandcellsgränser i byggnader i byggnadsklass 1.
  • 5 kap. 38 §: Vissa dörrar får utformas utan krav på isolering (I).
  • 5 kap. 41 §: Reducerat krav på ytterväggar i brännbart material. (Även boendesprinkler.)
  • 7 kap. 15 §: Förlängd insatstid för räddningstjänstassisterad utrymning. (Även boendesprinkler.)
  • 7 kap. 19 §: Förlängda avstånd till utrymningsväg. (Även boendesprinkler.)
  • 7 kap. 28 §: Inget krav på särskilda åtgärder med hänsyn till frångänglighet i publika lokaler. (Även boendesprinkler.)
  • 7 kap. 29 §: Inget krav på särskilda åtgärder med hänsyn till frångänglighet i andra lokaler än publika lokaler. (Även boendesprinkler.)
  • 7 kap. 45 §: Krav i verksamhetsklass 3C och 5B. (Även boendesprinkler)
  • 7 kap. 46 §: Krav i verksamhetsklass 5C.
  • 8 kap. 9 §: Förlängt avstånd från tillträdesväg.
  • 8 kap. 11 §: Reducerad yta på brandgasventilation (för brandcell > 1 250 m2) och inget krav på brandgasventilation (för brandcell ≤ 1 250 m2).